De laatste dag van het oude jaar was nog een mooi moment om een nieuwe film te zien en o, wat heb ik genoten. Alleen Crash vond ik beter. Ik kan wel proberen te beginnen met reviewen, maar merk keer op keer dat ik te veel afdwaal, dus ik houd het kort. Het is goed. Jack Black is geniaal als geflipte regisseur. Andy Sirkis ziet en voelt in alles aan als een gorilla. Ik verwacht dat ie zonder bolletjespak nog steeds een ijzingwekkend goede gorilla kan spelen. Natuurlijk was de film zwaar over de top, want dat was het origineel ook, maar Peter Jackson komt er mee weg. Het eerste uur was ik vooral aan het genieten van hoe alles er uit zag (zoals de lange sluitertijden tijdens een actie in het begin, daardoor kreeg alle beweging een eigen textuur, heel bijzonder om te zien en een shot net na de pauze van allemaal gebroken bomen. Je zou het zo kunnen inlijsten en aan de muur hangen. Zo mooi). Tegen het eind van de film ging ik steeds meer meevoelen en zelfs meejanken met het onvermijdelijke eind. Zo fantastisch, zo mooi om te zien. Het zal mij benieuwen wat de volgende stap van Peter Jackson is, als je mij vraagt is ie gegroeid sinds LOTR.

