Ik ben op mijn werk nogal bezig met het maken van printroutines en output voor autocad. Het was al langer zo dat ze ps2pdf gebruikten om dan van plotfiles een PDF te maken wat uiteraard een uitstekend idee is. Het probleem was alleen dat ik met mijn nieuwe routine wat met de oriëntatie van het papier moest klooien om te zorgen dat de presentatie van die layouts consequent te houden. Allemaal leuk en aardig, maar in 1 keer stonden alle PDF-jes van liggend papier op zijn kant. Mijn eerste idee was natuurlijk om te proberen dat in VBA te fiksen, maar die bakte weinig van het binary gedeelte van een PDF file en dat terwijl het enige wat veranderd moest worden in het platte tekst gedeelte in de footer zat. Mijn oplossing? Voer het bestand met een find- en replace commando aan vim, :wq aan het eind en klaar is Remco. Open Source software is zo fijn.

In ander software nieuws: Apple heeft Objective C versierd met garbage collection, misschien toch nog een keer daar naar kijken als ik een wat serieuzere taal wil leren (al is Java/C# (liefst met mono natuurlijk)) misschien nog steeds een beter idee.

