Ik heb de afgelopen maanden dikwijls schertsend gezegd dat ik maar een vak had moeten leren wanneer ik de behoefte voelde om te klagen om lange reistijden, werktijden of een laag salaris. Nu praat ik onderweg nog wel eens met mensen om de tijd te doden en daar zitten ook nog wel eens wat mensen bij die WEL een vak hebben geleerd, en dan met name mensen die MBO hebben gedaan. Nu wil ik niet discrimineren hoor, maar het lijkt er wel op dat MBO-ers in de trein vriendelijker en spaakzamer zijn dan hoger opgeleiden (of ze zijn gewoon meer aanwezig).

Hoe dan ook, verschillenden vroegen wat ik dan betaald kreeg dat ik bereid ben dat roteind naar Veenendaal te reizen, en als reactie kreeg ik ook te horen wat zij kregen en daar schrok ik eigenlijk wel van. Gemiddeld krijgen al die mensen die wél hard geleerd hebben om een vak onder de knie te krijgen (en al een paar jaar werkervaring hebben) al snel een paar honderd euro minder dan ik wanneer mijn vaste contract ingaat, en afgezien van wat kennis heb ik alleen attitude en aptitude. Dan blijkt maar weer dat ik toch ook een berg geluk heb gehad dat ik OGD tegen het lijf liep.

